Wagenmakerij

BOEi


Wat is het verhaal?

Vanaf 1860 werd het spoorwegnet in de regio Nijmegen-Limburg fors uitgebreid. Er waren ook werkplaatsen en onderhoudsbedrijven nodig zoals de Wagenmakerij Blerick die in 1890 werd gebouwd en in hoogtijdagen werk verschafte aan 350 mensen. Met het sluiten van de kolenmijnen in de jaren ’60 was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats overbodig. Op 28 februari 1969 – bijna 80 jaar na de opening – werd de Blerickse wagenwerkplaats gesloten. In 2002 kreeg de Wagenmakerij bescherming als rijksmonument. Het is met 7.375 m2 een van de grote industriële rijksmonumenten van Nederland.

Bouwjaar
1890
Type erfgoed
Industrieel erfgoed
Soort gebouw
Spoorweggebouw
Gebruik
Bedrijvigheid, Maatschappelijk
Beschikbaarheid
In gebruik
Adres
Marconistraat 7
Plaatsnaam
Venlo-Blerick
Eigenaar
BOEi

Wat gebeurt hier nu?

BOEi heeft tussen 2009 en 2013 de restauratie van de Wagenmakerij voltooid. Het dak is gerenoveerd, de buitengevel is gerestaureerd en er ligt nieuwe bestrating rondom het gebouwd. Er is bewust voor gekozen om niet alle schade die het pand in de loop van de geschiedenis (met name tijdens de oorlogsjaren) heeft opgelopen, te herstellen. Binnen liggen nieuwe vloeren en er zijn nieuwe installaties ingebouwd die voldoen aan de eisen van deze tijd. De grote loods wordt gebruikt als depot van het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Wat kan ik hier doen?

De Wagenmakerij is nu klaar voor een nieuw leven. De eerste organisatie die een groot deel van de Wagenmakerij in gebruik heeft genomen is Het Spoorwegmuseum uit Utrecht: museumstukken staan hier in het depot opgesteld. De komende jaren kunnen meer bedrijven uit de omgeving zich vestigen in de Wagenmakerij. De voormalige kantoren van de Wagenmakerij, 100 m2 verdeeld over drie representatieve ruimtes en een eigen ingang, zijn te huur. Ook een hoge loods-achtige ruimte van zo’n 1000 m2 met twee grote entrees (groot genoeg voor vrachtwagens) is beschikbaar.